Affirmaties voor basisschool: affirmeren kan je leren!
Vanuit mijn eigen ervaringen heb ik een beeld gevormd van het huidige onderwijssysteem anno 2024/2025. Ik vind het bijzonder dat we de stelling van Pythagoras leren op school, maar niet één van de belangrijkste dingen in het leven: zoals (goed) adem te halen of zelfliefde ontwikkelen. Als we niet juist ademen krijgen we verschillende ziektes. En als we zelfs stoppen met ademhalen stopt het kloppen van ons hart. Ons hart is onze tweede brein. We leren niet waar ons hart sneller van gaat kloppen, of hoe we geloof in onszelf kunnen (be) houden. Hoe we in onze kracht staan en hoe we met behulp van verschillende technieken altijd onze eigen beste vriend kunnen zijn. We leren niet hoe we zelfliefde kunnen ontwikkelen en hoe we op een simpele wijze met het uitspreken van affirmaties al verschil kunnen ervaren hierin.
We leren kinderen veel, wat we later weer dienen af te leren.
Vanuit deze gedachtengoed ontwerp ik affirmaties en affirmatiekaarten voor basisscholen. Deze laat ik aansluiten op de blokthema's van de betreffende leerstijl. Op deze wijze zijn we preventief bezig een beweging te maken in het huidige onderwijssysteem. Uiteraard kan ik gewenst affirmatiekaarten maken voor het individuele kind.
Wij zijn groep 1/2b
En wij horen bij elkaar
Iedereen mag zichzelf zijn
En dat maakt ons samen zo sterk
Voorbeeld affirmatie voor groep 1 en 2. Aansluitend bij Vreedzame school met als thema: groepsbinding